pondelok 24. apríla 2017

Jay Asher: Mŕtve dievča neklame

Mŕtve dievča neklameNázov knihy: Mŕtve dievča neklame
Originálny názov: Thirteen Reasons Why
Autor knihy: Jay Asher
Počet strán: 240 strán
Vydalo vydavateľstvo: Slovart (a naozaj im ďakujem za tento recenzný výtlačok)

Anotácia:
Najoceňovanejšia tínedžerská kniha posledného desaťročia. Moderná klasika tínedžerskej literatúry 21. storočia.
Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová - spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa.

Keď mi táto knižka prišla, bola taká malá a zlatá, má totiž to veľkosť ako Charlieho malé tajomstvá. Obálka je podľa mňa podarená a myslím, že sa mi viac páčia názory slovenských blogerov/čitateľov, ktoré dali na zadnú stranu, akoby tam mali byť citát o tom, čo si o knihe myslí Vogue. 
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt 13 reasons why aestheticnapriek tomu ale nechápem preklad názvu, to ma trošku pobavilo. myslím, že väčšina ľudí by si v kníhkupectve ani neuvedomila, že táto kniha je vlastne 13 reasons why. Dôkazom je aj moja spolužiačka, ktorá videla seriál a chcela požičať knihu a keď som jej ju doniesla spýtala sa ma či som jej doniesla dobrú knihu. 
Predtým než vyšla táto kniha, vyšiel v Amerike seriál podľa tejto knihy a ja som si dopredu z nedočkavosti pozrela pár častí predtým ako som začala čítať knihu. Zo seriálu je dokonca aj na Slovensku obrovský hit a preto si myslím, že aj táto kniha sama o sebe zožne neskutočný úspech. Pravdu povediac si to naozaj zaslúži. 

Hlavnou postavou je Clay, ktorý jedného dna nájde pred domom balíček z kazetami. Vôbec netuší na čo sú mu tie kazety a prečo sa ocitli u neho až dokým si jednu nevypočuje. Je to totiž odkaz, posledná spoveď Hannah, ktorá sa zabila. Pred smrťou Hannah nahrala 13 kaziet, na ktorých vysvetlila 13 dôvodov prečo sa zabila, alebo skôr spomína 13 ľudí, ktorý sú za jej smrť nejakým spôsobom zodpovedný.
"Opakujem si v hlave jeho otázku. Čo sa deje? No, keď už sa pýtaš, v pošte som si našiel balík s kazetami, ktoré nahralo dievča, čo spáchalo samovraždu. A údajne som do toho zapletený aj ja."
Kniha je písaná odlišným štýlom, ktorý mňa osobne zaujal. Nie len že je písaná v prítomnom čase, ale tiež sa prelína s časom, kedy Hannah nahrávala kazety. Dostávame rovno dva pohľady na vec: Clayov, ktorý ničomu nerozumie a Hannin, ktorý všetko ozrejmuje. 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt 13 reasons why aestheticKniha rieši vážne problémy, o ktorých síce ľudia vo veľkom hovoria ale nikto sa nimi naozaj nezaoberá. Šikana je súčasťou každodenného života mnohých tínedžerov a detí. V tejto knihe autor vysvetľuje ako môžu všetky tieto malé veci - trochu posmechu, zverejnenie nechcenej fotky, klebety - viesť k niečomu strašnému.  Všetko sú to maličkosti, ktoré ale keď sa nakopia môžu viesť k vážnym problémom. A potom sú tu tie vážnejšie problémy, ktoré autor v knihe spomína (no spoiler). Niektorými vecami nie je ľahké sa zaoberať  a už vôbec nie o nich písať, a ešte k tomu tak, aby to zaujalo YA čitateľov a prinútilo ich to zamyslieť sa. Za toto má autor môj veľký obdiv.
pre mňa ale najviac zarážajúcim faktom bolo, že Clay pochyboval o Hannah, aj napriek všetkému nechcel veriť dôvodom prečo sa zabila. myslím, že toto samé o sebe ovplyvnilo to, že aj on sám sa ocitol na kazetách.
"Mnohým z vás na mne záležalo, ale nie dostatočne. A presne to... som potrebovala zistiť."

Do deja som sa bez premýšľania ponorila a nevedela sa odtrhnúť až do trinástej kazety. Niečo na postavách vás núti čítať ďalej. Či už za to môže Hannah, ktorej osud je smutný, alebo chcete vedieť ako sa s tým čo je na kazetách vysporiadali ostatní, či Clay.
Samozrejme, nájdete v knihe aj lásku, ktorá je síce nešťastná ale je to tiež jedným z problémov s ktorými sa v dnešnej dobe stretávame na každom ktorú (naozaj som práve lásku nazvala problémom? nuž...). Tiež sa autor zaoberá priateľstvom, ktoré vlastne priateľstvom nebolo - možno keby boli dobrí priatelia skorej by si uvedomili, že niečo nie je v poriadku.

Knihe dávam 4/5 hviezdičiek, ale cítim sa zle za tú jednu hviezdičku, ktorú som strhla (dôvod je totiž to, že som sa miestami trošku  nudila pri niektorých pasážach).
Aj keď počas celej knihy Clay len chodí po meste a počúva pásky, na pozadí sa odohráva oveľa viac. Máte čas rozmýšľať nad tým čo Hannah hovorí a zamyslieť sa. Mňa táto kniha chytila za srdce, dala mi niečo nové, prinútila ma si uvedomiť veľa vecí a verím, že ovplyvní aj vás a nenechá vás ľahostajnými.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára