piatok 12. augusta 2016

Megan Creweová: Životy, ktoré sme stratili

AnotáciaDruhá časť dystopickej trilógie, pokračovanie knihy Tak padne náš svet. Tajomný vírus takmer zničil malú ostrovnú komunitu, v ktorej Kaelyn doteraz žila. Po mesiacoch prísnej karantény pripláva k ostrovu prvá loď z pevniny. Ale hoci má Kaelyn veľkú radosť, že opäť vidí svojho priateľa Lea, správy, ktoré prináša, nie sú dobré. Vírus zdecimoval aj pevninu a ľudia tam potrebujú pomoc rovnako zúfalo ako ostrovania.

Recenzia na prvú časť Tak padne náš svet TU.

K celej tejto sérii sa dostávam viditeľne neskoro, ale nevadí. Vždy je ten dobrý čas na knihy. 
Od celej série som veľa neočakávala a sama som si v duchu myslela, že bude zázrak keď sa dostanem cez prvý diel. Apokalyptické knihy totiž vôbec nie sú z môjho súdka. Ale napriek nepriazni osudu som tu a prinášam recenziu na druhú časť. 


Obálka sa mi páči viac ako tá nešťastná k prvej časti. Síce je stále jednoduchá, ale aspoň to nie sú len písmená a za tým prázdne pozadie. Znovu sa mi nepáči rozdelenie častí knihy, ktoré je trochu zbytočné (sú tam totiž to vynechané dve strany s neidentifikovateľným obrázkom. 
Prvý diel bol písaný formou listu, čo sa v druhej časti zmenilo. Akoby denníkové zápisky ale zostali. Síce už nemajú dátum. 

Kaelyn si vždy želala aby sa na ostrov nikdy nevrátili, takže keď po dlhej karanténe pripláva prvá loď z pevniny je nadšená. Radosť stúpa keď z lode vystúpi jej kamarát Leo, ktorý iskierku nádeje však čoskoro zahasí. Po hrôzach, čo sa udiali na ostrove ako nedostatok jedla, napádanie a samotná nákaza, prichádza ďalšia zlá správa. Ani pevnina sa nákaze nevyhla. 
"Každý, kto je ešte nažive sa od základu zmenil. Bez toho to nejde. A aj keby sme to dokázali, nijako by to nezmazalo škody, ktoré vírus narobil."
V prvom dieli, ktorý sa odohrával na ostrove, sa hlavné postavy sústredili na to, aby prečkali nákazu a v podstate celú knihu len čakali na záchranu z vonkajšieho sveta. V predchádzajúcej recenzii som spomínala, že mi chýbala v knihe akcia alebo nejaké väčšie napätie, či dobrodružstvo.V druhom dieli konečne vzali postavy svoj osud do vlastných rúk a rozhodli sa pomôcť svetu. Dostali sa z ostrova a moja túžba po napätí bola naplnená. Snažili sa dostať k vedcom a pritom museli bojovať z viacerými faktormi - krutou zimou, vírusom ale aj ľuďmi samotnými. O to viac napätie prinášalo do deja to, že teraz už nešlo iba o ich životy a ich záchranu. Kaelyn našla totiž niečo, na čom jej otec pracoval predtým ako zomrel. Vakcína sa ale musela dostať k odborníkom aby ju mohli replikovať a vytvoriť je dosť pre celé ľudstvo.
Znovu ma kniha j častejšie prekvapila. Som rada, že autorka zvolila takýto priebeh deju a prospela aj zmena prostredia. Dalo sa využiť viac scenárov a vytvoriť prakticky čokoľvek. Niektoré veci som naozaj nečakala. Už to nebola tak ľahko predvídateľná kniha ako prvá časť.

"Pre môj nápad s otcovou nepreverenou vakcínou teraz visí na vlásku ďalší život." 
Konečne sme sa dočkali a spoznali sme toho výnimočného Lea, ospevovaného skvelého kamaráta, ktorého si Kaelyn v prvom diely nevedela vynachváliť a stále jej chýbal. No mne vôbec nepripadal taký skvelý. Náhodou, bol otravný a tváril sa ako hrdina, čo mi liezlo na nervy. Nakoniec spravil aj pár vecí, za ktoré by som zabíjala (a každý iný, kto nechce aby sa z tohto stala len ďalšia kniha točiaca sa okolo milostného trojuholníku tiež).
Kaelyn sa vôbec nezmenila. Akurát sa konečne naučila robiť svoje rozhodnutia a získala silnejší charakter. Dokázala sa naozaj posunúť dopredu a miestami to vyzeralo, že by svet dokázala zachrániť aj sama, keby musela.
Trošku ma sklamal Gav, ktorý v prvej časti vyzeral ako plnohodnotný hrdina, ktorý by sa hneď vrhol do bitky o záchranu sveta. To sa ale zmenilo. Neviem či sa dá povedať, že zlenivel, ale jednoznačne sa do žiadneho boja nehrnul. Radšej by zostal na ostrove a nepodieľal sa na tomto epickom pláne. Išiel však len pre Kaelyn a niekedy bol dokonca nápomocný.
Netreba sa báť, postupne sa k našej hlavne skupinke (ktorá zahrňovala ja Meredith, o ktorú som mala strach ale bola som rada, že tam je) pridali aj nové postavy, ktoré dej potrebne ozvláštnili. Najprv prišiel Tobias, ktorého som si obľúbila hlavne preto, lebo a snažil spraviť čo najviac mohol a pridal sa aj Justin, ktorý bol síce pochabý, ale nápomocný.

Tým, že som nevkladala do knihy veľké nádeje som je krivdila. Druhý diel sa naozaj vyšvihol oproti tomu prvému, v ktorom mi chýbala akcia. Každý, kto si nie je istý, či by si mal knihu prečítať, či za to stojí, tak ako som si myslela ja - bez zaváhania sa na túto sériu vrhnite, nebudete ľutovať. Aj koniec tejto knihy bol lepší, síce smutnejší, ale navnadil ma na pokračovanie. Je škoda, že nie je preložené, čo môže byť pre niekoho problém.

Prvej časti som dala 3/5 hviezdičiek - tu musím zdvihnúť svoje hodnotenie na 4/5.


NATALIE

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára