pondelok 1. februára 2016

Garth Nix: Sabriel (Staré Kráľovstvo #1)

Anotácia: Sabriel má osemnásť rokov a práve zložila záverečné skúšky na internátnej akadémii. Do konca roka ostávajú dva týždne, keď sa uprostred noci zjaví v škole mŕtvy vyslanec. Priniesol jej otcove nástroje: nekromantické zvonce a Abhorsenov meč. Sabriel sa vydáva do Starého kráľovstva, aby našla otca a pomohla mu. Odmieta sa zmieriť s myšlienkou, že by mohol byť mŕtvy. Staré kráľovstvo je však v úplnom rozvrate: dvadsať rokov bezvládia spôsobilo, že sa všade potulujú voľnomagické stvorenia a mŕtvi, ktorých do sveta živých nekontrolovane povolávajú nekromanti. Sabriel zisťuje, že aj jej otec bol nekromant, ale taký, ktorý mŕtvych spútaval a slúžil Výsade a kráľovstvu. Sabriel, hoci nepripravená, musí zaujať jeho miesto. V nadchádzajúcej bitke budú totiž proti sebe bojovať sily Života a Smrti. A Sabriel bude musieť čeliť vlastnému osudu.

Ak ešte neviete, tak vo februári vychádza druhá časť tejto série a to Lirael, na ktorú sa teším a preto dnes (po tak dlhom čase) pribudne recenzia na prvý časť.

Najviac ma na túto knihu nalákala obálka. Naozaj som sa tešila, na to čo mi kniha prinesie. A pravdu povediac ma kniha vôbec nesklamala. Už od prvej strany som bola vtiahnutá do deja a do Starého Kráľovstva, kde hneď od začiatku bojoval Abhorsen so svojim nepriateľom. Celý svet je pretkaný mágiou. 

Nix sa nezdržoval zbytočnými opismi a rovno ma vtiahol do deja a v prvej kapitole predstavil hlavnú hrdinku Sabriel (ja osobne som si najprv myslela, že to bude ten Sabriel a nie tá Sabriel).



Prostredníctvom nej postupne predstavuje schopnosti a mágiu, ktoré sa nachádzajú vo svete v ktorom vyrastá. Acelestierre je úplným opakom Starého kráľovstva, nepoužívajú mágiu a nahrádzajú ju technológiou. Sabriel sa musí , spolu s mečom a zvonmi od otca, vydať do starého kráľovstva aby ho zachránila.Čakajú ju rôzne nástrahy, ktoré musí prekonať. Je rozhodnutá nájsť jej otca, aj keď netuší, čo by mala spraviť aby ho zachránila.

Sabriel, ako hlavná postava, je nadané dievča, ktoré má už od začiatku nejaké schopnosti. Vie používať mágiu a prechádzať zo Života so Smrti. Napriek tomu, že jej chýbajú skúsenosti a informácie je ochotná riskovať a vydať sa na výpravu na záchranu otca. Rôzne krajné situácie odhaľujú jej ozajstnú stránku. Musí siahnuť až na dno svojich síl, keďže zo začiatku je sama. Vždy smrti unikne len tak tak - a aj to niekedy len zhodou náhod. Mne prišla ako skvelý hrdinka najmä preto, že neváhala a rozhodla sa vziať osud do vlastných rúk.

Vedľajšie postavy skvele dotvárali dej a myslím, že bez nich by sa celý príbeh vyvíjal pomalšie. Škoda, že napriek tomu, že boli dobre opásané, nebol zobrazený žiadny ďalší vývoj.
Najviac som si asi obľúbila Mačiaka, bieleho kocúra, ktorý vniesol do príbehu humor a odľahčil niektoré scény.
Ďalšia dôležitá, aj keď vedľajšia postava, bol záhadný mladík, ktorý nechcel hovoriť o svojej minulosti a skrýval veľa tajomstiev. Nakoniec sa v ňom skrývalo viac, než som si myslela keď ho Sabriel zachránila. Počas celej knihy sa on asi zmenil najviac.
Aby som dokázala Miačiakov humor, nášho neznámeho mládenca volal Brúsik :D

Príbeh je pútavý a postupne sa viac a viac zamotáva, ak by ste aj odhalili niektoré záhady, tak ani omylom nie všetky - bola som na konci poriadne prekvapená. Niekedy som sa síce strácala a niektorým veciam nerozumela, ale aj tak ma kniha nútila pokračovať a spolu s hlavnou hrdinkou odhaľovať tajomstvá a bojovať. Bolo naozaj zaujímavé sledovať ako sa zo školáčky postupne stávala budúca Abhorsenka.

Celkovo som bola najviac nadšená z nového sveta, ktorý Nix vytvoril. Nieje ako žiadny o ktorom som ever čítala. Nezodpovedané otázky sú za každým rohom tejto krajiny.

Aby som túto recenziu zakončila, vôbec som nečakala od tejto knihy až toľko. No... povedzme si na rovinu, zvonce? Tým som si vôbec nebola istá. Preto som zostala úprimne prekvapená, keď som knihu prečítala na posedenie a už sa neviem dočkať pokračovania. Preto knihe nemôžem dať inak než 5/5.





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára