utorok 9. júna 2015

Erin Morgensternová - Nočný Cirkus

Anotácia: Román Nočný cirkus sa odohráva na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia a jeho hrdinami sú dvaja mladí kúzelníci, ktorých už od raného detstva viedli k tomu, že sa zúčastnia na súboji, čo sa mal odohrať na neutrálnej pôde - tou pôdou sa stal Cirque des reves.
Cirkus snov prichádza všade bez ohlásenia. A na bráne visí tabuľa: Otvárame za súmraku, zatvárame za úsvitu. Cirkus je úplne iný ako všetky známe cirkusy. Celý je ladený do čierno-biela a predmety sa v ňom skutočne menia na vtáky a ľudia skutočne miznú. 
Obaja mladí kúzelníci mali od narodenia nadprirodzené schopnosti, ktoré si z roka na rok zdokonaľovali, ale keď ich súboj trval už dlhšie, z dvoch mladých ľudí, ktorí mali byť súpermi, sa stali zaľúbenci. Ale keďže ich učitelia neschvaľovali tento vzťah, museli prekonať veľké prekážky, aby mohli byť spolu. 
Z románu priam dýcha atmosféra kúzelného cirkusu z prelomu 19. a 20. storočia, vôňa jabĺk v karameli a horiaceho dreva, ale mágiou dielo uchváti aj ľudí, ktorí nikdy neboli vyznávačmi cirkusov.










Toto bolo .... waaaaaa! :'3 Ja neviem fakt som sa do tejto knihy zamilovala. Do prostredia, do postáv, do mágie, do všetkého. Našli sa aj chybičky krásy ale boli ľahko prehliadnutelné. Aj keď pôvodná obálka sa mi páčila viac, ani táto slovenská nie je zlá. V základe sú dosť podobné, i keď mi táto naša príde taká detskejšia a slabšia.


Vždy príde nečakane. Nikdy neviete kde sa objaví a ani ako sa na určené miesto obrovské čierno-biele stany dostanú. Ale je tam - z ničoho nič. Vnútri skrýva nekonečné prekvapenia a tajomstvá. Nič nie je také ako sa zdá. Je to Le Cirque des Reves a otvára sa iba v noci. 

Znovu som bola ako dieťa. Cirkusy a ták. Lákalo ma už len to, že to znelo riadne rozprávkovo. Vo svete, kde si ľudia myslia, že ozajstné kúzla sú len ilúzie. Neveria na nadprirodzené a preto cirkus popiera absolútne všetko čomu doteraz verili. Ale ako ľudia tomu aj tak neveria.

Počas čítania to bolo akoby som sa nachádzala priamo v centre diania, v cirkuse. Opis celého tohoto bol skvelý a  nemohla som sa od knihy odtrhnúť. Cítila som sa ako takzvaný reveurs - úplný mega  fanúšici cirkusu. Úplne som zbožňovala, keď Celia alebo Marco (hlavné postavy) tvorili stále nové a kúzelnejšie stany a potom nám ich autorka pekne opísala od slova do slova. Celé to cirkusové prostredie, umelci, jablká v karameli, vôňa pukancov a neuveriteľné vystúpenia. Aj keď niektorí tušia, že niečo nie je v poriadku. Neviete prísť na to čo.  Neskôr máme možnosť zistiť, že za to môže súboj  medzi dvoma mladými ľuďmi, ktorí ani sami poriadne nevedia, čo robiť. 


Celia Bowenová je mladá, krásna a tajomná. Keď bola malá, jej mama sa zabila a všetko sa pokazilo (koho by to už dosť nepototo). Ešte k tomu ju pošlú ako balíček k mužovi, ktorý je príčinou smrti jej matky a je aj jej otec. Ba ešte viac, svetoznámi iluzionista.  Keď zistí, že má talent na mágiu (rozbíjanie vecí hlavne), rozhodne sa znovu rozohrať starú hru s A.H. aka Muž v sivom obleku. Hra sa zakladá na kúzelníckom súperení a môže trvať akokoľvek dlho a súboj sa môže konať kdekoľvek - Cirkus je pre nich veľkým lákadlom a výzvou.  Celia poslúchne svojho papa a pridá sa k cirkusu. Stretne Marca, ktorý ale už od začiatku vie, čo je Celia zač. Je ale nenápadný a nedá jej šancu aby zistila kým je on naozaj. Všetko sa komplikuje. Vzťahy sa zlepšujú  a súboj sa blíži.

Ako som už povedala, mojou obľúbenou časťou boli stany. Keď sa k tomu pridalo ešte aj to, že ich Marco tvoril pre Celiu a Celia naspäť pre Marca bolo to ešte lepšie. Za celú knihu sme sa nedočkali veľa romantických scén(dobre no možno raz ale pššššt). Sem tam nejaká pusa, objímanie ale nič extra. 

Čítanie mi komplikovali jedine časové údaje, keďže dej sa odohráva akoby v dvoch časových líniách (jedna zachytávala Marca a Celiu, durhá Viki a Baileho) . Bolo to síce dvojnásobné story len v jednej knihe a na konci sa to všetko spojilo a zistila som, že to vlastne celé bolo prepojené  od začiatku, ale v tom čase som sa celkovo strácala. Preto bolo aj ťažšie dozvedieť sa koľko má vlastne kto rokov xD. 

Inak tejto knihe dávam 
4/5 hviezdičiek.