streda 6. mája 2015

Samantha Shannonová - Zber Kostí

 

Originálny názov: The bone season
Mini trailer TU!
Oficiálna anotácia: Svet fantasy si uzurpuje nový druh autoriek. A na ich čele stojí Samantha Shannonová, výnimočná mladá autorka s veľkými ambíciami a neskutočnou fantáziou. Jej román Zber kostí v predstavuje podmanivú hrdinku – mladú ženu, ktorá sa učí ovládať svoju moc vo svete, v ktorom ju o všetko pripravili.
Píše sa rok 2059. Viacero významných svetových miest ovláda bezpečnostná mocnosť Scion. Paige Mahoneyová pracuje v zločineckom podsvetí Scionského Londýna ako súčasť tajnej bunky, známej pod menom Sedem pečatí. Má nezvyčajnú prácu: nabúrava sa do myslí iných ľudí a získava informácie. Paige je tuláčka po snoch, vzácny typ jasnovidca, a v tomto svete sa jasnovidci dopúšťajú velezrady už tým, že dýchajú.
Ale keď Paige chytia a uväznia, objaví silu ešte zlovestnejšiu ako Scion. Väzenie pre jasnovidcov je vlastne celé izolované mesto – Oxford, ktoré pred dvoma storočiami vymazali z mapy a teraz je pod nadvládou mocnej rasy z iného sveta. Tieto bytosti, Refaimci, si veľmi cenia jasnovidcov – ako vojakov do svojej armády.
Paige pridelia refaimskému pánovi – Správcovi, ktorý sa má postarať o jej výcvik. Je to jej vlastník a prirodzený nepriateľ. Ale ak chce Paige znova získať slobodu, musí sa dozvedieť viac o jeho mysli a o jeho záhadných pohnútkach.


Na túto genialitu ani neviem čo mám povedať!

Možno je môj názor ešte trochu ovplyvnený tým že som knihu práve dočítala - ale nemyslím si. Samantha vytvorila story, ktoré síce je jej prvotinou ale nedokázali by ho napísať ani skúsené autorky.
"Rada si predstavujem, že nás na začiatku bolo viac. Asi nie veľa. Ale viac ako teraz." 

Musím sa priznať, že zo začiatku (cca prvých 30 strán) som sa nemohla dokopať k čítaniu. Bola som zmätená z pomenovaní a zo všetkých neznámych pojmov a nebavilo ma stále otáčať dozadu na slovník. Ale potom prišiel zlomový bod od kedy som nemohla od Zberu Kostí odtrhnúť zrak, nie len kvôli tomu, že som už stále nepozerala do slovníka. Príbeh naberal na obrátkach.

Keď si rozoberiem samotný začiatok: Scionský Londín, sekcia I-4, rok 2059. Ľudia sa snažia vyvraždiť a uväzniť jasnovidcov všetkých druhov. Celkom sa im to aj darí. Akoby Paige nemala dosť problémov. Zistí, že je jednou z nich a ešte aj nejaký špeci druh, dajme tomu - Tuláčka po Snoch. Pridá sa ku gangu neprirodzených kde pracuje pre Jaxona Halla spolu s Nickom (k tomu sa ešte dostanem) a ďalšími silnými jasnovidcami - tvoria Sedem Pečatí. Je líbling takže má čiastočnú ochranu, peniaze a podporu. Ale dá sa čakať, že sa to pokazí. cestovanie metrom nie je také bezpečné ako sa zdá. Keď sa v ňom objaví kontrola zložená z dvoch strážnikov, Paige, ani sama nevie ako, ich zabije svojím duchom. Tým si podpísala rozsudok smrti. Vie, že Scionu neunikne. A tu sa dokazuje, že nikdy nie je tak zle aby nemohlo byť ešte horšie!

"Nevzdávaj sa nádeje. Jedine nádej nás ešte môže všetkých zachrániť.

Scion sám spolupracuje s rerefaimcami. Ktorí si myslia, že sú niečo viac nielen ako ľudia ale aj ako jasnovidci. Refovia sú silnejší. Vyberajú si Scionom uväznených jasnovidcov aby im otročili, zabávali ich a tí šťastlivejší pôjdu bojovať proti skoro neporaziteľným Émom. Tam Paige spozná svojho pána. Arcturus Mesarthimský - tzv. Správca, ktorý ju má pripraviť na boj s Bzučiakmi. A znova je to ešte horšie, je to snúbenec vládkyne, ktorá chce Paige zabiť.

Na Paige som hlavne obdivovala odvahu, aj keď jej pobyt v Šeole I by bol asi ťažší keby neskončila so správcom. Konečne bola hrdinka ktorá asp trochu zapája mozog a snaží sa niečo spraviť, nečakala kým ju niekto zachráni. Nebála sa bojovať ani za svoju ani za slobodu iných. Príbeh obsahoval dosť násilia a veľa úmrtí s ktorými sa Paige postupne musela vyrovnať. Samozrejme našla si aj priateľov, nejakých no... Všetci boli proti nej a aj tak sa nevzdala. 

"Poznanie je nebezpečné. Keď raz niečo vieš, už sa toho nezbavíš. Musíš s tým žiť. Už navždy." 


Autorka má obrovské plus, že vytvorila úplne nový, podmanivý a strašidelný svet. Myseľ sa mi pozastavovala nad tým ako to celé dokonale vymyslela.Sledovala som a odhaľovala príbehy viacerých postáv a vracala som sa do Pageinej minulosti (s Nickom ktorý jej zlomil srdce). čiže to približovalo viacero období a príbehov - čož sa mi páčilo. 

Asi to bude znieť banálne, ale pár chvíľ mi chýbala romantika. Až som si myslela, že si vytváram nereálny, imaginárny pár zo Správcu a Paige.
 ......Spoil:  nevymýšlala! ....... 
Nakoniec ani Správca nebol najväčší nepriateľ. Aj jeho tajomstvá Paige postupne odhalila.

Niekedy ma trochu štval preklad, bol miestami s chybami, ale tak veď nikto nie je dokonalý. 
Taktiež pokračovanie je v nedohľadne; po takomto konci neviem ako prežijem. Nie že by sa na konci všetko pokazilo, ale pred koncom mi autorka dala nádej a potom ju tak dopoly ušlapala. Filmové prevedenie by som veľmy ocenila. 

Táto kniha na mojom zozneme je cca na 2. mieste. Zbožňujem ju a dokonca predbehla ja Maru Dyerovú a Vampire Academy. Zatiaľ (a pravdepodobne navždy vedú Nástroje Smrteľníkov.




-Nataly








Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára